Etusivu » Asukkaille » Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Runosmäen Lämpö hoitaa, huoltaa ja huolehtii tiloistasi

RL_faq_iso

Vaikka taloyhtiöissämme asuminen on helppoa ja huoletonta, voi sormi mennä joskus suuhun. Olemme koonneet alle yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Ja jos tästä ei vastausta löydy, ota yhteyttä niin selvitetään asia yhdessä.

Lämpöpatterit ovat kylmät, mitä teen?

Huonelämpötilan ollessa noin 21 astetta patterin ei kuulu lämmetä lainkaan.

Patterin ollessa jatkuvasti kylmä on ensimmäisenä tarkastettava termostaatin asento. Termostaatin ollessa varmasti auki asennossa, voidaan sen toimintaa testata tuulettamalla huonetta reilusti. Sulje tuuletuksen ajaksi huoneen ovet ja anna huonelämpötilan laskea ainakin 18 asteeseen. Jos patteri ei huonelämpötilan laskusta huolimatta ala lämpiämään ole yhteydessä huoltoon.

Kun samassa tilassa (tai läheisyydessä) olevista pattereista vain toinen lämpiää, kannattaa säätää pienemmälle lämpimän patterin termostaattia. Tämä voi auttaa, koska toisen patterin lämmitysteho on todennäkoisesti riittänyt pitämään ilman riittävän lämpöisenä myös toisen patterin ympärillä.

Miksi nimeäni ei ole ovessa?

Jotta asukkaan nimi saadaan oveen, on muuttoilmoituksen oltava tehtynä sekä isännöinti-, huoltoyhtiöön että maistraattiin ja postiin. Kun olet asukasrekisterissämme, laitamme nimesi oveen ja olet oikeutettu myös muihin asukkaan palveluihin, kuten ovenavauksiin. Muuttoilmoitus onnistuu helposti sähköisesti täältä.

Mitä pitää muistaa, kun muuttaa pois?

Poismuuttaessa pitää tehdä lähtöilmoitus isännöintitoimistoon, jolloin asuntoon liittyvä laskutus, kuten vastikkeenmaksu katkeaa. Lisäksi pitää muistaa irtisanoa mahdollinen autopaikka ja saunavuoro, jotta niistäkään ei seuraa laskuja. Jos olet asunnon omistaja ja luovutat asuntosi vuokralle on uusi osoitteesi tärkeä, niin tavoitamme sinut tarvittaessa.

Mitä pitää tehdä, jos naapuri meluaa tai häiritsee?

Ilta- ja yöaikaan ota yhteyttä poliisiin. Vähemmän kiireellisissä tapauksissa ja toistuvissa häiriöissä tee vapaamuotoinen ilmoitus kirjallisesti isännöitsijälle.

Mitä teen, jos pesutiloissa tai vessassa haisee?

Haju voi tulla kuivuneesta tai likaisesta hajulukosta. Puhdista hajulukko ja tarkista, että se on kunnolla paikoillaan. Jos hajuongelma ei poistu, ota yhteyttä huoltoyhtiöön.

Suunnittelen remonttia, mitä minun pitää tehdä?

Ilman muutostyöhakemusta asunnossa voi tehdä pintaremonttia, eli maalausta tai tapetointia. Kaikkiin pintaa syvemmälle meneviin remonttisuunnitelmiin tarvitaan isännöitsijän hyväksyntä. Tee muutostyöilmoitus täältä.

Olen ostanut asunnon, mitä minun pitää tehdä?

Jos olet ostanut asunnon välittäjän kautta, tämä hoitaa tarvittavien asiakirjojen toimituksen.

Jos olet tehnyt kaupat ilman välittäjää, sinun pitää tehdä ilmoitus varainsiirtoverosta.

Toimita isännöintitoimistoon kauppakirja ja todistus varainsiirtoveron maksusta, niin sinut merkitään osakeluetteloon omistajaksi.

Ilmoita samassa yhteydessä tai muuttoilmoituslomakkeella, montako asukasta asuntoon muuttaa vesimaksua ja vastiketta varten. Ilmoita myös, minkä nimen haluat asunnon oveen.

Jos aiot tehdä asunnossa remontin, tee muutostyöhakemus hyvissä ajoin.

Jos et aio asua omistamassasi asunnossa, ilmoita kuitenkin osoitteesi esimerkiksi yhtiökokouskutsua varten.

Luota kiinteistöalan ammattilaiseen