Runosmäessä on kesästä saakka voinut bongata liki äänettömän sähköllä toimivan huoltoauton. Kun huoltotöissä liikutaan tällä menopelillä Goupil-G4, melutaso tipahtaa mukavasti. Autoa on käytetty kaikkiin kuljetuksiin, mitä Runosmäen Lämmön päivittäisissä töissä tarvitaan.

– Ollaan viherjalkaisia ja ympäristöystävällisiä, Runosmäen Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Petri Pyykkönen linjaa sähköauton käyttöä.

 

Sähköajoneuvo on hankittu, jotta esimerkiksi roska-astioiden tyhjennyskierroksille löydettäisiin ympäristöystävällinen ratkaisu.

 

– Ajoneuvo ei häiritse asiakkaita, piipiit ja töötit peruutuksia varten oli kuitenkin hankittava turvallisuussyistä. Myös pakokaasut vähenevät. Tällä kuljetetaan myös huoltovälineitä mitä tarvitaan, siimaleikkureita ja muita koneita.

 

Runosmäen alueella työntekijät liikkuvat myös ympäristöystävällisesti ja ripeästi Ainoilla ja Oivilla. Polkupyörät ovat kovassa käytössä, lyhyet matkat taittuvat niillä nopeasti.

 

Kaksipaikkainen ajopeli latautuu yöllä

Itse Goupil-G4 on ranskalainen sähköhyötyajoneuvo. Merkin takana on kaksi insinööriä, jotka perustivat yrityksen vuonna 1996. Sieltä on lähtenyt kehitystyö ja nyt nämä ajoneuvot istuvat hyvin ympäristöystävälliseen ajattelutapaan.

Goupil liikkuu yhdellä latauksella 135 kilometriä. Kyydissä kulkevat Runosmäessä niin lehtipuhaltimet, lapiot kuin jäteastiat. Melua on enemmän auton sisäpuolella, jos radion laittaa päälle, kuin auton ulkopuolella.

Ajoneuvo on kaksipaikkainen. Sen pituus on 3,6 metriä ja leveys 1,2 metriä. Kääntösäde on neljä metriä. Hyötykuorma on jopa 1226 kiloa ja vetokyky tuhat kiloa latauksesta toki riippuen. Huippunopeutta Goupil kiitää 50 kilometrin tuntivauhtia. Ajoneuvossa on lyijy/litiumakku.

– Sähköauto oli ensin testissä jonkin aikaa ja osoittautui mukavaksi. Auto pistetään pistokkeeseen yksi ja kun se yön aikana tankkautuu, sillä ajaa komeasti päivän, Pyykkönen kertoo.

 

– Tulossa myös sähköllä toimiva mönkijätyyppinen malli, johon voi kiinnittää lumiauraa ja muita työkaluja, sellainen voisi ehkä olla paikallaan?  Ääntä siitäkin lähtee, muttei sellaista kuin traktorista.

 

Teksti ja kuva: Sini Silvàn